Dokumenty jakie należy przedłożyć agencji nieruchomości przy sprzedaży nieruchomości:
MIESZKANIE SPÓŁDZIELCZE WŁASNOŚCIOWE:
• aktualny odpis z księgi wieczystej (jeżeli jest założona dla lokalu),
• podstawa nabycia - akt notarialny umowy sprzedaży w przypadku, gdy mieszkanie kupiliśmy od kogoś,
• aktualna decyzja zarządu spółdzielni o przysługującym spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu oraz, że klient jest członkiem spółdzielni,
• zaświadczenie ze spółdzielni o nie zaleganiu z opłatami czynszowymi,
• książeczka opłat,
• zaświadczenie o stanie zameldowania osób w lokalu z Urzędu Miasta.
MIESZKANIE WŁASNOŚCIOWE:
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny lub postanowienie sądu o nabyciu nieruchomości w drodze spadku (dodatkowo dowód wpłaty do Urzędu Skarbowego za nabycie spadku),
• aktualne zaświadczenie o braku zaległości finansowych klienta w stosunku do wspólnoty/spółdzielni,
• zaświadczenie o stanie zameldowania osób w lokalu z Urzędu Miasta,
• książeczka opłat,
• zaświadczenie o nie zaleganiu w należnościach podatkowych od nieruchomości.
DOM (NIERUCHOMOŚĆ ZABUDOWANA BUDYNKIEM MIESZKALNYM):
• podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny,
• aktualny odpis z księgi wieczystej (z ujawnionym budynkiem),
• aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów (mapa geodezyjna z granicami działki),
• aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego miasta lub gminy,
• decyzja o wysokości podatku od nieruchomości,
• zaświadczenie o wymeldowaniu mieszkańców,
• dokumentacja techniczna,
• jeśli nieruchomość została odziedziczona – postanowienie o nabyciu spadku oraz zaświadczenie o uiszczeniu podatku od spadku.
DOM W TRAKCIE BUDOWY:
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• podstawa nabycia prawa własności gruntu– akt notarialny umowy sprzedaży,
• pozwolenie na budowę (z klauzulą ostateczności nadana przez odpowiedni organ UM),
• aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów (mapa geodezyjna z granicami działki),
• dziennik budowy (przerwy w zapisach nie mogą być dłuższe niż dwa lata, aby pozwolenie na budowę nie wygasło),
• dokumentacja techniczna budynku (projekt budowlany), oświadczenie inspektora nadzoru budowlanego.
LOKAL UŻYTKOWY:
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny lub postanowienie sądu o nabyciu nieruchomości w drodze spadku (dodatkowo dowód wpłaty do Urzędu Skarbowego za nabycie spadku),
• aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów,
• zaświadczenie o nie zaleganiu w należnościach podatkowych od nieruchomości.
OBIEKT MAGAZYNOWY:
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny lub postanowienie sądu,
• o nabyciu nieruchomości w drodze spadku (dodatkowo dowód wpłaty do Urzędu Skarbowego za nabycie spadku),
• aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów,
• aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego miasta lub gminy,
• zaświadczenie ze starostwa powiatowego potwierdzające funkcję lokalu,
• dokumentacja techniczna nieruchomości.
DZIAŁKA:
• aktualny odpis z księgi wieczystej,
• podstawa nabycia – akt notarialny umowy sprzedaży czy darowizny lub postanowienie sądu o nabyciu nieruchomości w drodze spadku (dodatkowo dowód wpłaty do Urzędu Skarbowego za nabycie spadku),
• aktualny wypis i wyrys z rejestru gruntów,
• aktualne zaświadczenie o przeznaczeniu działki w planie zagospodarowania przestrzennego miasta lub gminy,
• decyzja o wysokości podatku od nieruchomości,
• jeśli nieruchomość jest w użytkowaniu wieczystym – potrzebna jest umowa o ustanowienie tego prawa i decyzja o wysokości opłaty rocznej.